Prawie zawsze kiedy widzimy motocyklistę
uwagę zwraca jego szczególny ubiór. Ubranie noszone przez właścicieli
motocykli podczas jazdy musi spełniać określone funkcje i najlepiej żeby
pochodziło od znanych producentów i posiadało niezbędne atesty gdyż podczas upadku skórę od asfaltu czy innego ciała stałego dzieli tylko ono. Strój
motocyklisty powinien nie tylko dobrze wyglądać ale i być wygodny gdyż motocyklista musi mieć w nim pełną swobodę ruchu podczas jazdy. Na ubiór można a nawet należy wydać trochę więcej pieniędzy gdyż to on w największym stopniu ratuje ci życie podczas upadku. Większość elementów ubioru dla
motocyklisty jest wykonana ze skóry wysokiej jakości, na której znajdują
się dodatkowo specjalne wzmocnienie w newralgicznych miejscach
narażonych na kontuzje takich jak kolana czy łokcie. W skład ubrania
motocyklowego wchodzą też elementu niewidoczne na zewnątrz. Jako
przykład można podać tak zwanego „żółwia” czyli ochraniacz na kręgosłup
zakładany pod kurtkę. Trzeba również zauważyć różnicę w stroju w
zależności od posiadanego motocykla bowiem inny strój będzie
przeznaczony dla posiadacza ścigacza a inny dla właściciela choppera. Na
rynku jest bardzo bogaty wybór różnego rodzaju strojów motocyklowych w
różnych przedziałach cenowych. Strój składa się między innymi z :
KASK
To podstawowe wyposażenie nawet absolutnie początkującego
motocyklisty. Każdy szanujący się miłośnik jednośladów powinien
orientować się w bogatej ofercie dostępnych kasków co najmniej tak samo
dobrze, jak w temacie motocykli.
Generalnie wyróżniamy cztery rodzaje kasków – crossowe, otwarte,
integralne i szczękowe. Wybór odpowiedniego dla nas typu zależy od
rodzaju maszyny, którą planujemy ujeżdżać i oczywiście preferowanego
stylu jazdy.
Kaski crossowe:
Garnki tego typu służą do jazdy w terenie i wybierają je zwykle
specjaliści od off-roadu. Kaski crossowe mają mocno wysuniętą szczękę i
daszek. Zamiast szyby jeździec musi dodatkowo dokupić sobie gogle.
Sam kask również jest odpowiednio dostosowany do terenowych
szaleństw. By spełniał swoje zadanie powinien być lekki i wyposażony w
specjalne filtry wyłapujące wszelki kurz czy pył.
Kaski otwarte:
Tak
zwane jety pozbawione są dolnej części, a więc nie chronią w ogóle
szczęki jeźdźca. Są za to lekkie i przewiewne, co przestaje jednak być
zaletą przy większych prędkościach. Wybierają je najczęściej użytkownicy
skuterów oraz – ze względu na oldschoolowy wygląd – chopperowcy. Ci ostatni niekiedy decydują się również na skrajny przykład kasku
otwartego czyli kask typu orzeszek. Zakrywa on zaledwie przysłowiowy
czubek głowy, trudno więc mówić o jakiejkolwiek konkretnej ochronie w
jego przypadku.
Kaski integralne:
Integrale z zasady uważane są za kaski najbezpieczniejsze, zapewniają
również najlepszą osłonę przed pędem powietrza. Dlatego fani ścigaczy
najczęściej kupują garnki tego typu, zwłaszcza że wraz z postępem
techniki, pojawiają się na rynku coraz wygodniejsze modele.
Cechą charakterystyczną kasków integralnych jest zamocowana na sztywno szczęka. Filmy
oferują dwa rodzaje integrali – szosowe i torowe. Te ostatnie, choć
bardzo drogie, niekoniecznie warte są inwestowania w nie, chyba że
rzeczywiście myślimy na poważnie o wyścigach. Aerodynamiczny kształt
kasków torowych czyni je bardzo niewygodnymi w trakcie codziennego
użytkowania.
Kaski szczękowe:
Szczękowce to kompromis pomiędzy bezpieczeństwem
a wygodą. Podnoszona lub wręcz możliwa do zdemontowania szczęka
umożliwia odebranie telefonu albo rozmowę na stacji benzynowej bez
konieczności zdejmowania kasku.
Kaski szczękowe są zwykle droższe i
cięższe od integralnych. Poprzez szczeliny dostaje się również więcej
hałasu. Mimo to szczękowce mają licznych zwolenników i również ich
konstrukcje są ciągle udoskonalane.
Przed zakupem
należy poważnie zastanowić się, co jest dla nas priorytetem i czego od
naszego kasku oczekujemy. Tylko po przeanalizowaniu wszystkich czynników
będziemy w stanie dokonać sensownego wyboru.
KURTKA:
Kurtki motocyklowe służą do osłaniania klatki piersiowej i kręgosłupa, usztywniają także sztywne ciało. Podczas upadku chronią nasz kręgosłup przed złamaniem i przed zadrapaniami. Kurtki są inne do jazdy na chopperze, turystyku czy na ścigaczu.
RĘKAWICE:
Rękawice mają na celu ochranianie palców i nadgarstków naszych rąk. Mają na całej swojej powierzchni pełno uwypukleń które nie pozwalają na to aby materiał z jakiego są wykonane się przetarł. Również usztywniają cały nadgarstek i palce przed złamaniem lub wybiciem.
SPODNIE:
Spodnie jest to część ubioru która ma zapewnić bezpieczeństwo od pasa w duł. Są różne rodzaje spodni tak samo jak kurtek lecz wszystkie mają pełnić takie same role, zapewniać ocieplenie komfort jazdy i bezpieczeństwo.
BUTY:
Buty to element odzieży każdego motocyklisty która dzieli się bardzo wyraźnie na typ sportowy i rekreacyjny. Buty mają na celu usztywnić stopę i chronić piszczel.
AKCESORIA:
ŻÓŁW:
Ma on za zadanie szczególnie usztywnić kręgosłup przy dużych prędkościach i podczas upadku, używają go motocykliści zawodowi którzy nie boją się odkręcić manetki.
PAS NERKOWY :
Jak sama nazwa mówi pas na nerki który nie pozwala aby nas zabolały szczególnie przy długich i wyczerpujących trasach.
Wydaje mi się, że jest to przekopiowane z pewnej strony...
OdpowiedzUsuńStrój motocyklisty powinien być dopracowany w każdym calu. Chodzi tu o nasze bezpieczeństwo. Pasja jest na pewno wyjątkowa, ale dość ryzykowna. Tylko specjalistyczne stroje na motocykl powinniśmy brać pod uwagę. Nasz sklep posiada w swojej ofercie całe kombinezony, jak i również poszczególne elementy stroju.
OdpowiedzUsuń